Ještě na něco je potřeba dát si pozor při výběru vhodného kurzu?
Také určitě na kvalifikaci lektorů, nebo aby byla výuka v cílovém jazyce.
Jak může zájemce poznat, jak moc jsou lektoři kvalifikovaní?
Měl by to být člověk vysokoškolsky vzdělaný v oboru, ale ani to nemusí být vždy zárukou. Zárukou kvality není ani to, že se jedná o rodilého mluvčího. V 90. letech, kdy tady ještě nikdo neuměl moc anglicky, byl boom rodilých mluvčích a všichni z toho byli nadšeni a mysleli si, že s rodilým mluvčím se naučí nejvíc. Dnes už si studenti začínají uvědomovat, že tomu tak nemusí vždycky být. Z 90 % jsou rodilí mluvčí lidi, kteří do ČR přijeli s batůžkem a řekli si: „Co tady můžu dělat? Můžu tak učit angličtinu.“ A podle toho potom ta výuka někdy vypadá. Někteří z nich si tady udělali učitelské certifikáty a jsou dobří. Nechci říkat, že jsou všichni špatní, ale je potřeba si na to dávat pozor.
V čem mi napoví o kvalitě kurzu výuka v cílovém jazyce?
Bohužel nám jako pozůstatek našeho školství zůstala a někde se stále preferuje taková ta gramaticky-překladová metoda. Protože učitelé u nás nebyli a někteří stále nejsou schopni učit v cílovém jazyce. Školy potom opouštějí lidi se znalostmi gramatických pouček a slovní zásobou, které ale nejsou schopni používat. V pomaturitním studiu se pak objevují studenti s maturitou na úrovni B1, B2 a začínají jako začátečníci.
Výuka v cílovém jazyce je tedy efektivnější?
Určitě. Spousta lidí se toho bojí a říká si, že nebude všemu rozumět. Ale je to o tom, aby se naučili porozumět a používat to, co znají. Ze začátku sice lidi rozumí hůře, ale tím, že jsou nuceni snažit se sami porozumět, je pokrok mnohem rychlejší. Komunikace je potom u lidí mnohem lepší a plynulejší. Simuluje to prostředí rodilých mluvčí nebo cizí země. Na dovolené v Itálii vám nikdo překládat nebude a i když neznáte nějaké slovíčko, musíte být aspoň schopni vysvětlit, co chcete. A o to se právě snažíme „celoanglickou“ výukou, aby byly lidi schopní komunikovat, i když nemají velkou slovní zásobu, nebo neznají přesně gramatiku. Bohužel jsou dnes ještě pořád lektoři, a mezi nimi i mladí lektoři, kteří propagují gramaticky-překladovou metodu jako nejlepší způsob, jak učit cizí jazyk.
Ta už asi není příliš aktuální?
V současné době je celosvětovým trendem výuka v cílovém jazyce. A i my máme vyzkušeno, že funguje lépe. Používáme tzv. komunikativní metodu, studenti u nás nedělají jenom to, že sedí, zírají do učebnice a vyplňují cvičení. Součástí této metody jsou i různé aktivity. Někteří lektoři zahrnují do výuky hudbu, filmy, snaží se udržovat studenty aktivní.
Aplikujete tuto metodu i u jiných jazyků kromě angličtiny?
Snažíme se, aby to tak bylo všude. U angličtiny je výhodou, že už má poměrně hodně propracovanou metodiku výuky, zatímco ostatní jazyky moc ne. Pokud chceme mít např. „celošpanělskou“ výuku, tak si pro ni musíme lektora sami vyškolit.
Může u vás člověk, který právě udělal maturitu na nějaké úrovni, zjistit svoji skutečnou jazykovou úroveň?
My děláme zdarma vstupní test, který je vyhodnocen. A pak na jeho základě děláme pohovor, abychom zjistili, jestli člověk dokáže i komunikovat, nebo zná pouze gramatická pravidla. Mluvení je u mnoha lidí o úroveň níž, než ostatní dovednosti.
Lze u vás nahlédnout do výuky?
Pokud je rozjetý kurz a někdo se chce připojit do výuky, může se přijít zdarma podívat, jak to probíhá. V kurzu má první hodinu zdarma, aby si vyzkoušel, jestli mu to bude vyhovovat. Potom teprve se oficiálně přihlásí a platí kurz.
Dá se mezi kurzy přestupovat?
Nemělo by se to stávat, protože každý projde vstupním testem a pohovorem a podle toho je zařazen. Ale pokud se někdo v kurzu necítí a chtěl by výš nebo níž, tak po konzultaci s lektorem se to určitě dá.
Získá člověk při dokončení jazykového kurzu u vás nějaký certifikát?
U nás jsou večerní docházkové kurzy spojené s mezinárodní zkouškou TOEIC. Tato zkouška už je zahrnuta v ceně a uskutečňuje se v rámci kurzu. Výhodou této zkoušky je, že nejde neudělat. Je odstupňována podle obtížnosti, takže každý, kdo tuto zkoušku skládá, dostane certifikát, na kterém je jeho výsledek resp. úroveň a dovednosti, které by měl na této úrovni zvládat. Kromě toho taky připravujeme na Cambridgeské zkoušky: FCE, CAE. Také máme korespondenční kurz pro přípravu na FCE writing. Pošleme zájemci zadání, on ho vyplní, pošle nám a my mu ho opravíme, okomentujeme a zašleme nazpět. Jinak při dokončení ostatních kurzů dostane náš certifikát, pokud uspěje u závěrečného testu.
Mimo to se věnujeme i vzdělání pro učitele. Vzděláváme je nejen jazykově, ale i metodicky. Všechny kurzy máme akreditované u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, takže jejich absolventi získávají certifikát s akreditací ministerstva. Snažíme se tím, stejně jako vy, zlepšit situaci v jazykovém vzdělávání u nás.
Photo Credit: JD Hancock via Compfight cc