S původním záměrem zjistit, na co si dát pozor při výběru jazykového kurzu, jsem přišel udělat rozhovor s paní Michaelou Sobotkovou, ředitelkou studií jazykové školy A SCHOOL v Brně. Nakonec přišla ale řeč i na spoustu jiných podstatných informací týkajících se jazykového vzdělání, které najdete v tomto článku.
Kdo je Michaela Sobotková:
Mgr. et Mgr. Michaela Sobotková je ředitelkou studií v jazykové škole A SCHOOL v Brně. Na starosti má zejména metodické zázemí a příjem lektorů. Anglicky učí 10 let a v současné době se zabývá zejména metodickými semináři pro učitele.
Moje první otázka je hodně obecná: Proč by měl člověk navštěvovat jazykovou školu?
Hlavně protože je to jedinečná příležitost ke komunikaci. To se doma ani na internetu nenaučí. Není to ale pravidlem pro všechny jazykové školy, že vás tam nechají mluvit. A že vás budou „nutit“ mluvit.
Co by měl člověk udělat jako první věc, když se rozhodne navštěvovat jazykový kurz?
Já bych to určitě řešila přes internet, ale je potřeba si tam dát na některé věci pozor.
Dá se nějak jednoduše poznat kvalita jazykové školy z jejích internetových stránek?
Je to těžké. Ale hodně může pomoct členství v asociaci. Momentálně jsou dvě. Jedna je ACERT (Asociace certifikovaných jazykových škol) a druhá je AJŠA (Asociace jazykových škol a agentur). Z vlastní zkušenosti můžu říct, že v ACERTu jsou přísná kritéria pro přijetí a je to pro zájemce záruka kvality, na kterou se může spolehnout. Nelze ovšem říci, že škola, která není v ACERTu je automaticky nekvalitní, protože ACERT sdružuje především větší školy a ty menší nemají moc šanci se do asociace dostat kvůli podmínkám přijetí. Pro srovnání kvality jsou dobré právě stránky jako FairList.cz.
Na co si dát pozor při výběru jazykového kurzu?
Je dobré pohlídat si vztah mezi cenou kurzu a počtem hodin. My sami jsme si dělali průzkum, kolik jazykových škol uvádí na svých stránkách počet hodin v rámci kurzů a ukázalo se, že to školy moc často neuvádí. My (a většina dobrých škol) to děláme tak, že studenti přesně vědí počet hodin jazykového kurzu. Například u večerního kurzu jednou týdně zájemci ví, že mají v ceně třeba 30 hodin za semestr, zatímco jinde mají za nižší cenu taky semestr večerního kurzu bez udání počtu hodin. Tak se přihlásí tam, protože semestr je stejně dlouhý všude, ale se svátky a prázdninami jim to vyjde třeba na 25 hodin výuky. A ve výsledku zaplatí za hodinu výuky víc, než by zaplatili u nás.
Dá se garantovat jazykový pokrok v kurzu?
Ano. Pokud člověk chodí jednou týdně 90 minut, tak mu garantujeme posun o půl úrovně za školní rok. Při dvou devadesátiminutových lekcích týdně garantujeme posun o celou úroveň. V pomaturitním studiu je posun o tři úrovně a je v něm zahrnuta i příprava na cambridgeské zkoušky, které mohou studenti po dokončení složit.
Na co ještě si dát pozor při výběru kurzu?
Důležitá je i velikost skupiny. Aby to pro studenta bylo efektivní, tak by podle mého mělo být ve skupině úplně maximálně 12 lidí a i to už je docela hodně. Optimum je 10. Jakmile počet studentů přesáhne těch 10-12, tak kvalita výuky rapidně klesá. Proto je dobré podívat se na toto v návaznosti na cenu. Za menší skupinu se připlácí, jazykovky proto často neuvádějí velikost skupiny a účtují si cenu jako za malou skupinu.
Mívají jazykovky i větší skupiny než 12 lidí?
Existují například jazykovky, které mají dvacetičlennou skupinu. Efektivita výuky ve dvaceti lidech už je v podstatě nulová.
Může se stát, že je skupina naopak příliš malá?
To už záleží na tom, co komu vyhovuje individuálně. Individuální výuka je mnohem intenzivnější, než když je ve skupině osm lidí. Na druhou stranu je taková výuka pro někoho nemotivující. Někoho prostě motivuje, když vidí, jak kolem něho lidi pracují, dělají domácí úkoly. Když těch lidi je víc, tak je výhoda, že se můžou bavit mezi sebou a každý má trochu jiný přízvuk. Člověk se tak naučí lépe porozumět. My otevíráme kurz, až když je v něm minimálně pět lidí. Menší počty se řeší individuálními kurzy.
Je potřeba se před započetím kurzu nějak jazykově připravovat?
Není potřeba se připravovat na kurz. Studenti v kurzu jsou přibližně na stejné úrovni a všechno podstatné začnou dělat v kurzu. Pokud ale chcete svůj postup urychlit, je dobré dělat i něco navíc, mimo jazykový kurz. Ten vám dá základní rámec znalostí, ale pokud je nebudete využívat i mimo kurz, tak bude ztrácet na efektivnosti.
Co může člověk dělat mimo kurz pro zvýšení jeho efektivity?
Poslouchat hudbu, sledovat filmy, číst knížky nebo články, prostě snažit se dělat všechno, co jde v jazyce, který se chce naučit. Na youtube se dnes dá najít také mnoho dobrých vzdělávacích videí.
***Zaujal vás rozhovor?***
===>Pokračujte ve čtení<===