Blog Studium Komenského „schola ludus“ v moderním pojetí aneb Jak na jazyky hrou

Komenského „schola ludus“ v moderním pojetí aneb Jak na jazyky hrou

Napsal/a -
0 4902

Světoznámý český velikán v oblasti pedagogiky to věděl už dávno. Skrze hru se můžeme lecčemu naučit. Vypínáme při ní totiž stres a strach. Soustředíme se na dosažení cíle, rozvíjíme komunikaci a díky zábavě naprosto zapomeneme na to, že nás jinak samotné učení vlastně vůbec nebaví.

Hrou se dají učit jazykové aspekty, které jsou jinak otravné. Zatímco čtení, poslech nebo sledování filmů mohou být zábavné samy o sobě a hru nepotřebují, u memorování slovíček a osvojování gramatiky to často vnímáme jinak. Proto jsou hry pro tento účel vítány a mohou výrazně pomoci prolomit nechuť k učení.

Hra použitá pro učení jazyka může dosahovat několika úrovní:

  • hra na reálnou situaci (imitace rozhovoru v uměle vytvořeném prostředí simulujícím realitu)
  • drobné i rozsáhlejší didaktické hry a aktivity do hodin (dostupné v řadě specializovaných publikací)
  • hra s jazykem (umělé vytváření jazykových struktur v rámci aktivit v kurzech a hodinách, rychlé ohýbání slov, dosazování do vzorců, slovní hříčky, rýmovačky atd.)
  • gamifikace výukových hodin (dlouhodobé koncepční nastavení vyváženého interního herního systému – bodování studentů, žebříčky, dosahování ocenění, zlepšování „jazykové herní postavy“ atd.)
  • jinak cílená hra využitá jako nástroj pro rozvoj jazyka
    • stolní hry (Dixit, Rory’s Story Cubes, Aktivity, Pexeso, Koncept, Znáš mě?, Ty krávo!, BrainBox)
    • počítačové a webové hry (například různé adventury s cizojazyčným textem, online kvízy)
  • hra přímo postavená na jazyku, určená často pro rozvoj konkrétní jazykové dovednosti nebo prohloubení konkrétních znalostí
    • stolní hry (Tabu, Tik Tak Bum, Amos, Scrabble, UpWords, Journalist)
    • počítačové a webové hry (Langevo, Influent, Jumbline, PixWords, různé hříčky jako šibenice, pexesa, doplňovačky, křížovky, osmisměrky, spojovačky, slovní fotbal, kimova hra)

Jste-li učitelé jazyka, zejména u stolních her si dejte pozor na to, abyste se při výukových hodinách hrou nenechali uvěznit! Nelpěte na tom, aby se hra dohrála. Naopak, je potřeba včas odhadnout, kdy už studenty přestává bavit a plynule přejít k jiné aktivitě. Využijte jen některé její aspekty a případně si poupravte bodování tak, aby měli studenti po jejím ukončení pocit, že se hra uzavřela a nebyli frustrováni pocitem neucelenosti nebo marného snažení.

Sebedůvěra a dlouhodobá motivace

Hry mohou mít také vzácnou funkci odbourávání nežádoucích aspektů v přístupu k učení nebo postoji k samotnému cizímu jazyku.

Časté a leckdy neúspěšné „lovení“ slovíček v paměti v průběhu komunikace s cizincem může mít za následek snižování sebedůvěry při používání cizího jazyka a vést až k bloku z cizojazyčné komunikace. Díky hře může student úplně přehlédnout, že jde o výuku nebo o používání jazyka. Takzvaně se zapomene a začne jazyk používat přirozeně.

Hra může být také způsobem, jak prolomit stagnaci.  Je známo, že po počátečním nárůstu vědomostí přijde útlum. Nové poznatky se vstřebávají pomaleji z několika důvodů – látka je čím dál složitější, kromě nového je potřeba neustále opakovat velký objem již probraného učiva, hůře se určují cíle a sleduje jejich dosažení. Dobře navržená hra zde může pomoci udržet stabilní tempo při získávání znalostí a procvičování starých, neutopit se v „učebních dluzích“, ale zároveň také může pomoci najít novou motivaci a vzpruhu.

Nevýhody a omezení her

Hry jsou spíše doplňkovým nástrojem při studiu. Hra bývá úzce zaměřena na konkrétní jazykový aspekt (a nepokrývá tedy zcela studijní potřeby) nebo bývá omezena herní stránkou.

Dalším minusem je, že hra nemusí fungovat na každého. Například dospělí se někdy bojí přiznat, že by si také rádi hráli. Jindy se hra netrefí právě do potřeb daného studenta. K jejímu využití je tedy třeba přistupovat velmi citlivě.

Webové hry jako nástroj pro učení jazyka

V posledním bodě našeho výčtu jsme zmínili webové hry. Pojďme se u nich na chvilku pozastavit a ukázat si některé aspekty na konkrétním případu. Tím nám bude český projekt Langevo.com, který se zaměřuje na aktivní rozšiřování cizojazyčné slovní zásoby zábavnou formou.

Některé výhody online her jsme si uvedli již v předchozích kapitolách. Langevo.com je má a je navíc v češtině, což je bohužel deficit mnoha vydařených zahraničních projektů.

Langevo.com kombinuje hru s vědecky podloženým a zkušenostmi osvědčeným kartičkovým systémem postaveném na Ebbinghausově křivce zapomínání. Princip je kouzelně jednoduchý – než stačíte slovíčko zapomenout, samo se vám znovu dostane do opakování a postupně si tak získává místo ve vaší dlouhodobé paměti.

Nástroj se tedy zaměřuje na rozšíření, aktivizaci a automatizaci slovní zásoby. Jeho účel je na první pohled zřetelný.

V Langevo.com můžete využít bohatou databázi připravené slovní zásoby. Mnohá slovíčka jsou opatřena nahrávkou výslovnosti, některá i obrázkem, který slouží jako mnemotechnická pomůcka. Navíc si můžete zadávat vlastní slovíčka a učit se tak přesně to, co potřebujete.

Látku si opakujete pomocí několika druhů testů, mezi nimiž nechybí ani poslechové cvičení nebo výběr z možností. Právě využití multimédií činí webové nástroje na učení silnými.

langevo.com_zkouseni

Projekt Langevo.com má také další výhody online her, jako statistiky pokroku, možnost exportu a tisku nebo porovnávání pokroku s ostatními hráči.

Autor: Ladislav Sedlák

Uživatelský účet určený k publikování Vašich článků, které jste nám zaslali do redakce.

Žádné komentáře - přidej první :)

Přidat komentář