Dneska to bude kvalitní. Jak na učení. Kvantita, nebo kvalita? A leckdy dojde přímo na kvanta. Jak na kvanta učení? Alec Bourne řekl, že je možné si naplnit škebli milióny fakty a stále být úplně tupý. A stejně tak, přátelé, je možné zaplnit své sešity stovkami slovíček… a neumět použít ani jedno. Zaplnit poličku učebnicemi… a nevědět si rady, jak si pokecat se zahraničním kolegou… Je možné dlouhá léta navštěvovat kurz anglického jazyka… a přesto jen z týdne na týden zapomínat a marně se nutit biflovat. Což je pak docela na budku. Jak to změnit? A vv…vo…vo tom to dneska je.
“It is possible to store the mind with a million facts and still be entirely uneducated.“ – Alec Bourne
Vážení a milí, nebiflujte, nenuťte se
Tečka. Je to proti lidské přirozenosti. Člověk má od kolébky touhu učit se a rozvíjet. Stačí se podívat na děcka, jak nadšeně se chtějí učit chodit, stavět kostky, strkat prsty do zásuvek a editovat taťkovi věci v Excelu. Taky ale sami od sebe opakují zvuky, melodie a slova, která slyší. Společné tomu je, že dokud jim do toho někdo nezačne kafrat – pardon, organizovat jim to nebo je do toho nutit – kdy, co, jak a v jakém pořadí („Hrajte si takhle, já to vim nejlíp.“); tak je to všechno nesmírně baví a zdá se, jako by měly talent – jak se tak říká, prostě od přirození. Ale ono to není o zvláštním talentu.
Je to o tom, že děti se ponoří do dané činnosti, protože je pro ně stejně přirozené se umět z čehokoli radovat, jako je pro ně přirozené dýchat vzduch. Psychologové to nazývají flow. A tak se prosím vás přestaňte nutit a vnucovat sami sobě určité postupy učení, které jste jen převzali ze školy. Akorát tak ještě s nevědomým mentálním nastavením, že učení je těžké, nemožné či nudné. Přestaňte se biflovat.
Místo toho najděte svou hlubokou vášeň, svou motivaci
Začněte se dívat na angličtinu ne z pozice „Ty vole, musíš“, ale naopak objevte ono „Vím proč a chci to.“ Když sami sebe do něčeho nutíme, vytváříme na sebe tlak, který rozhodně naší mozkovně neprospívá. Když naopak znám „místo radosti“ uvnitř sebe, kdy vím, že domluvit se výborně anglicky mě prostě bude těšit, protože pak mi to umožní … (doplňte si), začnou se otáčet kola veškeré boží síly. Kdy jste si naposled dovolili snít? Proč nevybudit tu boží sílu? Vaši tvůrčí sílu.
Využijte ji, abyste si pro angličtinu našli čas a prostor
Pravidelně. Teď už víte proč. Mysl si zvykne a bude vás v tom podporovat. Půjde to víc easy. Tentokrát ovšem vám nikdo nebude organizovat, v kterou denní dobu máte procvičovat, jestli máte u toho sedět, ležet nebo levitovat. A hlavně nebude předkládat „zaručené“ způsoby učení. I když je jasné, že přes polštář do vás jazyk nenasákne, nebude tu prvek nucení. Angličtina se pro vás může stát dobrodružstvím, které jste si přizvali do života.
Učte se pro kvalitu, ne pro kvantitu
Ano, když dojde na „kvanta učení“, vyhoďte je. Jinými slovy – nespěchejte na sebe. Radujte se z každého slovíčka, které se naučíte používat přímo ve větě, z každého pokecu, do kterého se připletete a odejdete s pocitem, že jste porozuměli a dovedli sami něco říct. Samozřejmě na vaší úrovni. Mít sáhodlouhé seznamy slovíček nás stejně jenom drtí – protože znáte ten povzdech, „Kolik z nich jich fakt umím použít?“. Jak fajn naopak je, když si uvědomím, že jsem se za týden naučila slovíček sice co bys na prstech jedné ruky spočítal, ale fakt se mi hodí a už jsem je třikrát někde procvičila? A co vy na to, není lepší si být jistá v kramflecích, že se třeba dovedu vyptat na cestu nebo ji naopak někomu vysvětlit, než mít za cíl vágní představy typu „nedělat chyby“, „nebýt nervózní“ a „umět pořádně mluvit“?
Vnímáte, jak se jakoby tam u srdce uleví, když na sebe přestanete tlačit, když přestanete spěchat a chtít hned po sobě zázraky? Nechápejte mě špatně. Vy se naučíte „pořádně mluvit“, ale tohle všechno se právě stane tím, že se budete učit postupně a když vy budete tím, kdo si to celé organizuje. Kdo bude nalézat nové a své jedinečné cesty, jak se učit efektivně a skutečně do hloubky – neboli kvalitně. Kdo se učí na kvantitu, jeho znalosti budou i nadále spíše průtokového rázu, jak zpozoroval u svých žáků i velký učitel Jára Cimrman. Jedním uchem tam, druhým ven.
Takže kvalita učení, to je oč tu běží. Dejte si majzla na to, jestli se vám náhodou jenom někde nevrší kvanta slovíček, aniž byste si s nimi užili nějakou tu srandu. V reálu.
Náhledový obrázek: Licence: CC0 Public Domain: Volné pro komerční užití / Není nutné uvádět zdroj